Thursday, December 30, 2010

Rasa Benci

Perasaan yang kalau diberitahu kepada orang lain akan menimbulkan rasa kurang senang orang tersebut kepada kita. Perasaan benci ini seharusnya di sembunyikan dengan sebaik-baiknya. Maaf, bukan hipokrit tetapi disebabkan kita hidup dalam bermasyarakat, perasaan benci tidak boleh di tunjukkan secara terbuka. Berikut beberapa tindakan yang boleh diambil untuk menutup perasaan benci:

1. Senyum
Percayalah dengan senyuman anda boleh melindungi rasa hati anda dengan baik. Saya telah beberapa kali melakukannya dan setakat ini, ia masih boleh di kira berjaya.

2. Sabar
Ini merupakan usaha yang paling sukar. Kalau dah benci dan marah kita rasa dah tak tahan lagi, rasa macam nak bunuh orang je, kena makan penampo gak budak ni dan sebagainya. Tapi perasan tak walaupun kita berniat sebegitu, tetapi kita tak melakukannya. Ini jelas menunjukkan kita sebenarnya sedang bersabar.

3. Buat-buat tak tahu
Ini bukan bermaksud kita meng- ignore-kan orang tersebut tetapi kita perlu buat-buat tak tahu dengan perasaan benci itu. Caranya kita boleh imagine kan orang itu seperti tidak wujud atau sebagai angin yang wujud tetapi tak dapat disentuh cuma boleh dirasa.

4. Normal
Walaupun kita rasa macam nak bagi penampar je, tapi sebagai manusia normal, kita perlu berlagak normal. Ayat-ayat seperti, "Oh, ye ke?" "Macam tu eh.." "Owh... Okay" "Okay-okey, tak ada hal lah" adalah ayat-ayat yang mungkin sesuai digunakan ketika terpaksa berbicara dengan orang yang dibenci.

Baiklah, setakat ini hanya 4 cara sahaja yang mampu saya senaraikan dalam entry kali ini. Kalau saya dah berjaya menangani masalah benci ini, saya akan share lagi dengan anda.

Sekian, terima kasih... Sehingga bertemu lagi... Selamat mencuba!!!




Heh! Pergi mampus lah kau!

1 comment:

Unknown said...

ppeerrgghh ... aku pernah laluinya hingga aku sembunyikn diri sbb xnk kejadian xdiingini berlaku.aku tau aku jenis baran tahap gaban.
really meant it !!! yukur sgt Allah gerakkn jari ni tekan kalimah sarcasm .tkasih sgt2 share