Tuesday, July 10, 2012

Luahan yang terungkap



“Mi, penat ah keje ngan orang.” Tanpa sedar aku luahkan pada Mie-chan. Terlupa seketika Mie-chan juga orang.

“Semua keje pun melibatkan orang.” Balas Mie-chan.

Programmer? Dia main coding je. Nak marah-marah pun marah kat diri sendiri bila tak dapat run program.” Aku menjawab.

“Eh, mana ada, programmer pun kena deal ngan orang jugak. Mestilah nak tanya client nak macam mana.” Mie-chan membalas -- tepat dan padu.

Oh, kali ini bukan hal programmer yang aku nak cerita. Yang aku nak cerita ialah hal KERJA YANG MELIBATKAN ORANG. Seringkali aku mengingatkan diri sendiri, jangan banyak komplen dalam buat kerja. Buat je, dah nama pun aku makan gaji. Tapi dalam nak ingatkan diri sendiri tu, aku masih tewas, masih merasa tidak berpuas hati dengan sesuatu perkara yang melibatkan kerja aku tentunya.

Ya, aku tahu, kerja aku tak banyak macam mereka yang lain tapi kerja yang tak banyak tu aku kena siapkan juga. Dalam hidup ni mungkin mereka tak tahu perkara ini - CUBA. Cuba lihat dan cuba selesaikan dahulu masalah itu jika mampu diselesaikan. Cuba tengok dulu. Cuba settle kan sendiri dulu. Aku sedar, sumpah aku sedar, kerja aku makan gaji ni mudah tapi kalau benda mudah sangat sampai nak aku plugkan PC sebab PC tak ON yang dikatakan rosak memanglah aku rasa pelik dan geram.

Salah aku juga apabila aku percaya bulat-bulat dengan masalah yang tiba-tiba ada, tanpa usul periksa dan siasat (eceh, macam polis dah ni) aku pergi mereport terus masalah kepada pihak yang berwajib. Malulah aku apabila masalah yang tak besar sebenarnya aku besar-besarkan. Siap aku senaraikan masalah yang sebenarnya tak banyak itu dengan berjela-jela panjangnya lagi.

Ya, aku amat emosional sangat sekarang. Aku akui. Dan aku rasa nak komplen pada orang yang suka komplen tapi tak check dulu atau siasat atau usul periksa dulu perkara yang mereka nak komplen. Dan sekarang aku menyesal aku komplen sebelum aku CUBA lihat masalah-masalah yang telah dikomplenkan kepada aku. Sangat menyesal dan malu juga!



Nota tambahan:
Paling aku sakit hati, apabila aku menerangkan sesuatu, orang hanya menjawab, “Hmm..” “Ya…” “Tahu…” tanpa memandang aku dan sebenarnya yang dia Hmm…kan, Ya…kan, Tahu…kan tak memberi kesan langsung dalam hati dia. Rasa macam nak beri sepakan percuma. Ada baiknya aku bercakap dengan lembu yang sedang mengunyah rumput dan berak serentak. Jadinya aku faham yang dia tak faham yang aku cuba fahamkan dia. -- Sebab tu bila aku bercakap dengan orang, aku mahu orang pandang aku supaya aku sedar aku cakap dengan orang bukan dengan lembu! Lembu itu, maksud aku. Lembu yang sedang mengunyah rumput dan berak serentak itu.

Akhir kata daripada aku, "Acu, cuba, try, test, tengok dulu..." Terima kasih sebab sudi baca. Jasamu ku kenang, namamu ku julang. 


Sekian laporan sesudah balik kerja dengan penuh perasaan tensi!


No comments: