Tuesday, May 14, 2013

Senyum itu sedekah

Assalamualaikum...

Bila dah tercongok depan kaunter menjadikan aku murah dengan senyum. Sebenarnya aku masih senyum biarpun tidak duduk di kaunter. Kadang-kadang bila senyum ni, ada yang balas, ada yang buat-buat tak nampak dan ada juga yang sampai dua,tiga kali pandang nak memastikan yang aku ni sebenarnya senyum kat dia (dan aku masih senyum dan berbalas senyum dengan dia).

Apa yang aku nak beri pencerahan di sini ialah, apabila kita di kaunter kita kena jadi mesra-pelanggan. Senyum adalah kunci yang baik untuk kita mem'buka' perbualan, perbincangan, pendebatan hatta perkenalan. Kadang-kadang aku rasa sakit hati apabila berurusan di kaunter yang tukang-jaga kaunter nya muka macam tak puas hati dan adakalanya sombong melampau. Sampai saat ini aku masih tak faham kenapa orang susah sangat nak senyum ketika melayan pelanggan. Susah sangat ke nak meleretkan senyuman?


Pakcik Google's image. :)

Jadi, kepada sesiapa pun anda, saya menyeru,
"Tolong senyum. Senyuman anda mendamaikan jiwa. Percayalah..."

Tahukah anda, senyuman boleh membuatkan anda awet muda? Tak percaya? Senyumlah sepanjang hidup anda sekarang; lagi 13 tahun, kalau saya dan anda masih ada, anda boleh tunjukkan wajah anda yang tersenyum itu kepada saya sambil berkata, "Makcik nampak muda tak?" dan saya sambil tersenyum juga akan balas, "Ye kak, akak nampak muda dari usia sebenar.."


Baiklah, senyuman anda saya dahului dengan ucapan terima kasih...

2 comments:

wenkhadi said...

akak tu turun takhta dari manager ke customer service..tu yang dia hangin semacam je LOL

AnaqiHawwari said...

haha.. hagin kus-kus..