Friday, October 14, 2011

Sensitive sangat...

Assalamualaikum…

Aku sensitive sebenarnya. Sangat. Tapi biasanya orang akan nampak aku biasa-biasa je dan mungkin orang sebenarnya tak nampak pun aku macam mana — in this case, TAK AMBIL PEDULI pasal aku. Sebenarnya pun, aku peduli apa dengan orang yang tak pedulikan aku. Banyak lagi hal lain yang boleh aku fikir dan yang boleh aku ambil peduli. TETAPI apabila ini melibatkan ‘keberadaan’ aku dalam sesuatu (let’s named it — group) mungkin sedikit sebanyak aku ter-ambil peduli.

As I mentioned earlier, I am a sensitive type of person. There was something that might bother me when I keep thinking about it. Even though ‘someone’ was mentioned this to me before – “Kau fikir sangat tu…” But, yeah it might be true... May be I keep wondering about it, may be I keep thinking over it so I become more sensitive as I am now. Was it too much if I said that people ignore me and my existence when I’m with this group? Am I not a part of them? Or may be he / she really doesn’t care about me while I’m a part in a group?

Setiap orang berbeza dan memang ada pendapat / pegangan masing-masing. Penerimaan orang juga berbeza. Dan apabila ini melibatkan orang sekeliling, aku jadi sangat-sangat sensitive. Mungkin dia tak rasa apa-apa bila orang cakap macam ni,

“Oh, aku pun pelik jugak, aku ingat kau sama je level macam kitorang.”

Tapi aku terasa sangat. Rasa tak puas hati, kecil hati dan juga malu. Untuk makluman, ini bukan masalah pangkat atau nak tunjuk aku lagi tinggi daripada sesiapa. It is just a fact. Yes, betul orang cakap apa ada pada pangkat? – Okay, that’s another story. Cuma mungkin dia tak nak fikir air muka aku yang tiba-tiba nak cakap,

“Eh, mana ada. Aku lagi tinggi dari kau, dude. Aku ada degree lah.”

Bukankah bunyinya seperti aku ni berlagak dengan degree tak seberapa aku tu? Bukankah bunyinya macam sombong dan bongkak aku ini? Dan jawapan yang aku beri yang (aku rasa) sesuai adalah senyum dengan lembut sambil mata bersinar-sinar dan cakap,

“Tak lah. Dia lupa aku agaknya.”

Can you see my point right now? Should I highlight it?

Lupa. Forget.

Dan kalau itu yang pertama, I admit it. We’re human, we have done a lot of mistakes but if it leads to another mistake does it really still bring the meaning – “Sorry, it’s not my intention.”? Honestly, kalau orang dah betulkan kamu kali pertama, untuk kali kedua kamu masih buat salah kah? Tak sengaja atau apa? Tidak sensitive? I’m not using sarcasm and I clearly highlight it when I first ask him / her about the matter.

Aku tak marah. Langsung tak. Aku cuma kecil hati.


Aku tak suka, tak boleh, kecil hati bila orang lupa, salah tulis, salah eja dan salah sebut nama aku.





Hahaha… Kan aku dah cakap tadi, aku ni sensitive… Rasa nak lempang aku tak?

Ninja!






*heh


No comments: