Wednesday, February 8, 2012

Berdiri di bumi, menadah hujan yang turun dari langit?

Sejak belakangan ini, sejak masuk 2012 ni, aku perasan satu sifat keji aku: PEMARAH makin teruk. Entah kenapa hati aku sangat cepat panas dan suka marah-marah. Hati  aku asyik memaki-maki orang sekeliling bila ada yang tak kena. Mungkin aku dah lama tak berlatih senyum kat cermin? Mungkin juga hati aku dah gelap sebab dah kurang zikir dalam hati sebab selalu dengar omputeh mencarut-carut dalam lagu? Mungkin aku dah lama sangat pendam perasaan marah? Mungkin bulan sedang mengambang dan aku akan bertukar menjadi serigala atau katak?

Bila aku marah, hati aku rasa pedih dan aku nak marah dengan semua orang sekeliling dan yang paling penting, aku tahu sangat yang aku sedang marah yang sangat-sangat. Mungkin sejak akhir-akhir ini berat badan aku menurun dan emosi aku terganggu? (hahaha... ada kaitan ke?). Mugkin juga aku dah penat nak faham orang dan orang tak nak faham-faham aku juga?

Kadang-kadang aku teringin sangat nak jerit,

"Wei bodoh. Jangan berlagak boleh?"
"Consider hak orang boleh?"
"Bukan kau sorang je tahu sayang orang."

dan orang yang aku jerit tu dengar dan faham. Dan lepas tu aku dengan rendah hati akan minta maaf sebab aku dah terlanjur 'jerit' kat 'orang' itu. Aku janji aku akan minta maaf. Tapi si bodoh mana yang nak kena jerit kan? Well, they ARE stupid. I know.

Sampai satu masa aku rasa aku benci dengan semua orang. Aku rasa dah malas nak pandang muka orang. Dah malas nak senyum. Aku nak hidup aku, pergi kerja, siap kerja, balik, rehat dan cukup bulan aku dapat gaji. Aku malas nak berinteraksi dengan manusia-manusia sombong, pentingkan diri dan tak pandai hormat orang ni selain nak menghadap muka orang-orang yang baik-baik yang mampu tersenyum tapi tak dapat buat apa-apa sebab takut orang benci dia dan tanpa sedar sebenarnya dia yang paling hipokrit. 

Dan bila aku sedar banyak orang tak sempurna, sebenarnya aku lagi tak sempurna malah lebih teruk. Perlahan-lahan aku jadi benci dengan diri sendiri. Tiap kali aku mengutuk orang dalam hati, aku pandang cermin supaya aku ingat diri sendiri yang sebenarnya lagi teruk. Susah bila aku benci semua orang. Susah bila aku asyik nak kecil hati dan panas hati juga.

Susah, tahu?

Kadang-kadang muka aku macam ni.

1 comment:

Anonymous said...

ha..ha.ha..so scary la muka tu..