Tuesday, April 12, 2011

Jealousy VS Envy

In Bahasa Melayu, both terms have the same definition; cemburu. However, in English the terms are similar but still have a different definition. Envy is the emotion when one wants something that someone or something else has and jealousy is the emotion when you fear something or someone might be taken away from you.

So, perkara biasa bagi orang kita cemburu adalah perasaan yang sering ada dalam diri tak kira masa atau tempat. Dan sebagai orang Melayu, kita memang dapat menapis perasaan cemburu itu dengan kata-kata (sebagai contoh) begini;
“Wah, cantiknya kau! Kau pakai apa, ye?”
atau
“Eleh, bukan cantik sangat pun, harapkan make-up je tebal 4 inci.”
 
Dalam situasi kerja juga sebenarnya sama. Contohnya, bila pembahagian tugas, kerja yang di bahagi memang takkan sama rata. Ada yang lebih, ada yang kurang. Tetapi itu namanya pembahagian kerja. Honestly, aku kadang-kadang ada perasaan ni; envy, dengan officemate aku. Ye lah, mereka ada kerja yang banyak. Always looks busy (err… me too… busybody—hahaha) with their works. Somehow it annoys me a bit. *sigh.

Tetapi aku juga bersyukur juga. Sebab, kerja-kerjaku memang aku siapkan lebih awal. Dan masa aku buat kerja, aku akan pastikan kerja aku siap sebelum due date. Kadang-kadang aku pelik dengan diri sendiri, seriously ada masa aku jealous envy dengan officemate aku tu tapi tak sampai 5 minutes aku rasa bersyukur pula sebab aku bukan unit sama dengan dia.

Weird, huh? I DO think so… *sigh.

Kesimpulannya, aku sepatutnya buat kerja dengan sedikit perlahan, tak perlu nak siapkan cepat, sebab nanti orang cakap aku tak ada kerja pula. Aku juga sepatutnya sedar, aku bukan ultraman, aku hanyalah manusia biasa yang penuh rasa envious and jealousy terhadap sekeliling. Selagi aku boleh mengawal sifat-sifat buruk itu, aku di kira masih selamat. Semoga aku berubah, menjadi lebih baik daripada sebelumnya.

Berusahalah, Sha Qi!

ni ubatnya kalau rasa nak jauhkan dari perasaan tu! Tutup telinga!

4 comments:

Awish said...

hehe unit mane keje nih? acquisition ke?

AnaqiHawwari said...

sy di system management unit. xde keje sangat. huhuhu.

Frodo Baggins said...

lor okeh ler tuh
buat keje tu tebaik tahap gaban
kalau x sibuk .. sibuk kan ler diri
contoh ... makan. minum. keh3x

tp elok ler lu cemburu ..
pekerja mithali pak meon kata


>>___<<

AnaqiHawwari said...

frodo, elok lah rasa cemburu ni kan?

kalo tak mithali nanti mak peah cakap aku makan gaji buta.

hahaha...