Thursday, September 24, 2009

Chapter 2: I’m sorry, I love you

Her side: Nice day when I’m with you.


“Ash, I’m curious…” Dia tidak menghabiskan soalannya. Aku ternganga.

“About what?” Ish mamat ni, dah lama tak jumpa, seingat aku dah nak dekat 6 bulan kitaorang tak jumpa, apa lah yang dia nak tau tu? Ya, sudah hampir 6 bulan sejak dia meluahkan perasaan dia yang dia jatuh cinta pada Anis! Damn, I missed him so much!

“That day, when I told you that I’m in love with her, you were crying, right?” La… aku ingatkan dia dah lupakan hal itu…

“Emm... yeah... why?” Hahaha... aku pun tidak tahu kenapa aku pula yang bertanya.

”Eh, tanya aku pulak… I’m the one who should ask you, why you were crying?” Dia bersuara selepas terdiam sejenak, mungkin terfikir kenapa aku pula yang bertanya kenapa.

“As I said before, I’m just happy because you love her! Kan kau jugak yang beria-ria tak nak lah, tak elok lah…Alih-alih terjatuh cinta pula. Hahaha.” **censored**, what I’m laughing for? Dia hanya memandang tepat ke mataku. Ish mamat ni, macam tau-tau je aku menipu!


“Sure? Kenapa aku tak rasa macam tu?” tanya Adhi lagi.

“Come on la, Adhi... How’s your life. Kau, sejak dah dapat kerja ni senyap dan sunyi je… Message aku pun jarang reply. Are you that busy?” Cepat-cepat aku alihkan tajuk sebelum dia panjangkan isu yang aku nak lupakan sangat tu!

”Ermm... biasalah, nama pun kerja. Balik pun malam. Kadang-kadang aku pun tak perasan handphone aku ada message. Sorry eh?”

”Tak pe lah. Tak kisah. Nothing important. Err... Tapi kalau Anis macam mana pulak, takkan kau takde masa nak message dia?” Aku pula yang nak menyibuk dengan hal peribadi dia.

”Aku call dia selang sehari. Dah cukup lah tu. Lagipun, dia pun dah final semester. Baik aku bagi dia fokus belajar.” Cerita Adhi pada aku...

Wah, bestnya selang sehari call! Kenapa hati aku rasa pelik? Pedih dan sedih, err..sayu pun ada juga. Weird! Aku hanya tersengih memandangnya.Tidak tahu apa yang sepatutnya aku balas. Tiba-tiba aku jadi cik blur!

Sejak hari dia cerita perasaan dia hari tu, aku memang dah jarang sangat berhubung dengan dia. Aku pun dah habis belajar, dah dapat kerja pun.

“Aku dah dapat kerja.” Ujarku perlahan.

”Tau, aku ada sembang dengan mama kau semalam. Kebetulan aku balik, kalau tak mesti aku tak tau kan?” Aku hanya mampu tersenyum... Ye la, kau kan busy dengan awek kau, mana sempat nak tau pasal aku...

”Bila mula?” tanyanya.

”Hari Isnin,13hb. Malam Ahad ni aku naik bas balik Puncak Perdana” Beritahuku, sekadar hendak memanjangkan cerita.

”Oooo... Ada dua hari lagi la kau nak melepak kat rumah kan? Mesti lepas ni kita lagi jarang dah nak jumpa. Aku kat Johor, kau kat Shah Alam, bila agaknya nak jumpa entah?”

”Cuti...” Spontan jawapanku.

“Mana nak tau bila kau cuti?” tanyanya kembali.

“Entah...” Ujarku. Sengal ke apa mamat ni? Zaman IT ni, handphone ada, YM pun boleh.Tak pun email je la, tu pun nak tanya macam mana? Dah nampak sangat aku bukan lagi terpenting untuk dia.. Eh kejap, pernah ke aku jadi orang terpenting untuk dia. Hehehe... Perasan betul aku ni!


Her side: I’m gonna fly with you.


Petang yang damai, bersama encik yang menawan hati aku ni berada di hadapan mataku. Aku duduk di sebelahnya. Tidak terlalu rapat, tapi hampir dengan dia. Kenapa hati aku berdebar-debar? Aku ketawa didalam hati, bukan aku tak biasa duduk sebelah dia. Mungkin perasaan ni yang membuat aku rasa begitu. Weird!


Aku mendongak ke langit. Tenang, langit dihiasi awan kelihatan sangat indah. Dia pun turut mendongak.

“Kau pandang apa,weh?” Dia bertanya.

“Langit, awan...” Balasku perlahan.

Dia pandang aku. ”Jiwang karat nampak?” Ada senyuman selepas soalannya itu. Comel!


”Eh, berkarat ke?” Sengaja aku menyambung lawak dia. Menatap muka comel dia tu mustahil untuk membuatkan aku jemu.

”Hahaha...” Kami sama-sama gelak.

”Esok kau naik bas malam ke siang?” Tanya Adhi tiba-tiba.

”Malam,kan dah bagitau semalam. Kau pergi Johor bila? Naik kereta eh?”

”Yup. Drive sengsorang pagi esok.” Beritahunya dengan suara bosan yang dibuat-buat.

“Tak pe la…Kalau penat berhenti lah mana-mana. Makan, rehat dulu…” Nasihatku.

“Hehehe…” Dia gelak! Matanya yang sepet tu makin mengecil. Damn cute!


“Kenapa nak gelak pulak? Weird!” Ujarku.

”Kau ni cam mama aku la, banyak lak nasihatnye!”

”Heh..”Aku hanya mampu membalas itu sambil tenyum padanya. Dia masih dengan gelaknya. Hati aku berdetak. Terpesona dengan wajahnya. I love you!

Spontan, aku menarik tangannya. Dia pandang aku penuh tanda tanya. Terkejut mungkin. Sebab selama ni aku memang paling elak nak sentuh dia. Ash, stop it! Don’t tell him...Tell him...Argh... What the heck I’m doing right now?


“Adhi, I’m sorry but I can’t hold this anymore. When I’m not with you I’m really scared that I will loose you. It hurts me when I’m thinking about you with another girl!” Tangannya masih kupegang.

“…” Dia masih tak bersuara.

“I love you! I want to stay by your side, forever…” Ujarku, tepat ke matanya. **censored**…Ash, what are you doing?


“Ash, are you serious?” Akhirnya dia bertanya. Ada gugup pada suaranya. Terkejut, barangkali.

Aku renung matanya dalam-dalam dan tersenyum. Tiba-tiba aku gelak. “Hahaha...” Besar gelak aku tu. Aku menjarakkan diri sambil melepaskan tangannya.

”I’m sorry that...I love you!” Ujarku dengan saki-baki gelakku. Dia menggelengkan kepalanya. Terkejut, mungkin juga tertanya-tanya.

”Tiba-tiba...Kau ni betul ke tak?” Entah kenapa aku mengesan nada marah di suaranya itu.

“Please, bro. Kau gila ke apa aku nak cakap macam tu kat kau?”

”You looked damn serious just now!” ujarnya.

“Am I?” Aku tersenyum. “I’m such a good actress. Don’t you think so?”

“Hell!” Dia menyumpah. Hahaha…

Seriously, I’m in love with you.


”If you think that you can tease me, it works!” Tambahnya dan dia terus berlalu meninggalkan aku…

I’m here alone,
Didn’t wanna leave
My heart won’t move,
It’s incomplete
Wish there was a way that I can make you understand

I'm sorry,
I never thought that it will come to this
I know we'll never get back
To how we were before
Because of stupid me
I love you so much

I’m sorry, I love you…

No comments: