Thursday, September 24, 2009

Chapter 5: This could be the end of everything

Sudah seminggu Ash di Shah Alam. Sudah seminggu Ash meneruskan kerjanya yang tertangguh sejak menyambut Aidilfitri. Sudah seminggu juga Ash menghubungi Adhi, berbalas SMS dengannya memberi semangat untuk dia mengharungi hidupnya. Adhi juga sudah memulakan kembali kerjanya. Adhi sudah mula dapat menerima hakikat kehilangan papa dan mamanya. Segalanya berjalan lancar.

Seminggu. Sebulan akhirnya berlalu. Petang itu Ash menerima panggilan daripada Adhi.

”Ash, kau kat mana?” soalan pertama Adhi menerjah telinganya.

”Kat Shah Alam la. Mana lagi?” balas Ash.

”Er... Aku on da way ke K.L ni, ada meeting. Nanti jumpa nak? Aku ada surprise untuk kau…” Suara Adhi agak ceria melegakan Ash.

“Okay,bro. Nanti kau dah habis meeting, give me a call,okay?” Ash membalas. Tidak sabar rasanya ingin bertemu dengan Adhi.

“Okay... Got to go” Balasnya dan memberikan salam. Ash menjawab salam dan mematikan panggilan telephone itu.

His side: Share my happiness

Sudah hampir sebulan aku meneruskan kerjaku di Johor Bharu. Aku telah dinaikkan pangkat sebagai pengurus tempat ku bekerja. Mungkin ini adalah berkat daripada kesungguhanku dan mugkin juga rezki yang mendatang setelah Allah mengujiku. Aku bersyukur, dan yang paling pasti sekiranya mereka ada disisiku, pasti mereka turut berbangga dengan kejayaanku ini. Mama... Papa... Adhi rindu mama dan papa sangat-sangat...

Panggilan telephone daripada Mak Ngah pagi tadi menambahkan kegembiraanku. Hubungan aku dan Anis bukan lagi rahsia dalam familynya. Mak Ngah memberi ’hint’ untuk aku masuk meminang. Aku meminta sedikit masa pada Mak Ngah.

Anis... Gadis itu sangat baik. Selain Ash, dia adalah orang yang paling kerap menghubungiku, memberi semangat padaku. Eh, mestilah... Dia kan awek aku. Pada mulanya aku memang cuba untuk mengelak daripada ada hubungan dengannya. Tetapi kelembutan dan kecantikannya menawanku. Mungkin dialah ratu hatiku, mungkin juga dia ialah tulang rusuk kiriku. Mungkin dialah jodohku hingga ke akhir hayatku. Hubungan kami telah mendapat restu daripada Pak Ngah dan Mak Ngah. Arwah mama pun memang pernah mencadangkan hubungan kami sampai ke jinjang pelamin.

Aku tersenyum sendiri. Perjalanan daripada Johor Bharu ke Kuala Lumpur untuk menghadiri meeting dengan pihak HQ berjalan lancar. Aku memandu Satria Neoku dengan berhati-hati. Highway agak lengang, mungkin bukan musim cuti sekolah sekarang. Lagu-lagu yang disiarkan dalam Hitz.fm menemani perjalananku pagi itu. Meeting akan berlangsung pada jam 3 petang mungkin berlarutan sampai ke jam 6 petang, mugkin juga ke 8 malam. Aku sudah bersedia dengan semua persediaan presentation pada petang ini.

Tidak sabar pula rasanya untuk bertemu Ash. Sudah hampir sebulan juga aku tidak bertemu dengannya walaupun hampir setiap hari aku berbalas SMS dengannya. Aku akan pulang pada petang esok dan menginap di Hilton Hotel malam ini. Sempat lah malam ni lepas meeting nak jumpa minah yang seorang tu.

Petang itu meeting habis jam 6.30 petang. Aku terus menelefon Ash untuk mengajaknya berjumpa.

“Ash, aku dah abes meeting. Jom jumpa…” Ajakku.

“Okay… Nak jumpa kat ne? Kau nak turun Shah Alam ke?” Balasnya.

”Emm... Apa kata kat Mid Valley je. Kau dah ada kereta kan?” Aku tahu yang Ash dah memiliki keretanya sendiri.

”Okay... Malam ni lam kul 8 ye… Jalan ngah jammed giler time ni. Kalau aku gerak sekarang, lepas maghrib baru sampai.” jawabnya pula.

“Emm.. Ok, see you then. Aku terus gerak ni. Kalau kau dah sampai karang bagitau aku ye…” balasku.

Her side: Wish you always here

Tepat 8.15 malam aku terpacak dalam Mid Valley. Aku terus menghubungi Adhi. Kami bertemu di MPH. Senang nak cari dia di situ. Selepas itu kami makan di Secret Recipe. Sambil makan kami bercerita. Aku kerap merenung wajahnya. Lelaki itu kelihatan matang dan berkarisma. Wajah cutenya seolah-olah sudah hilang. Aku sedang berhadapan dengan lelaki kacak sekarang namun matanya yang sepet itu masih mendebarkan hatiku. Sesekali dia berlawak membuatkan aku ketawa. Alhamdulillah, Adhi yang aku kenali telah kembali ceria. Dalam hatiku bersyukur dengan perubahan positifnya itu.

“Ash... I want to share something with you...” Ujarnya.

“What? Kau nak kahwin ke?” balasku sambil tersenyum. Stupid Ash, dalam hatiku aku mengutuk diri sendiri.

“Emm..yeah… but the most happy thing here is…” Arghh… Pedihnya hatiku… Wajahku cuba aku ceriakan seceria-cerianya.

“Aku dah naik pangkat! Hehehe...” Sambungnya lagi. Dengan penuh ceria, dengan senyumnya dan gelak puas hatinya.

”Alhamdulillah... Congratulations my friend...” balasku tumpang gembira dengan kejayaannya. “Boleh la belanja aku ni…” sambungku lagi.

“Tak de hal punya.” Sahutnya pula. “Then, pasal kahwin tu, Mak Ngah aku dah cucuk-cucuk aku. Dia dah bagi hint suruh masuk meminang.” sambungnya. Hatiku berdetak. Nampaknya jodohku memang bukan dengannya. Adhi, I really love you. I’m sorry, aku tak boleh nak tumpang kegembiraan kau yang ini.

“So, kau cakap apa?” suaraku agak bergetar. Ash, please jangan tunjukkan perasaan kau sekarang.

”Mintak Mak Ngah aku bagi masa sikit. Kau rasa macam mana?” tanyanya pula.

“Ish... Kau nak kahwin, tanya aku lak.” balasku mengawal suara.

“Emmm... Tak tau lah...” ada keluhan dihujung kata-katanya.

His side: The decision

Aku merenung Ash malam itu. Gadis ini sudah berubah sedikit. Pakaiannya tidak lagi selekeh. Dia nampak kemas dan aku nampak dia sudah bermake-up. Cantik. Gadis yang bekerjaya memang agak bergaya. Aku melayannya bercerita. Seperti biasa, minah ni memang banyak cerita. Aku sempat juga melawak dengannya untuk mengundang dia ketawa.

Ketika aku bercerita mengenai kenaikan pangkatku dia betul-betul ceria. Nampak ikhlas. Aku rasa bersyukur mengenali kawanku ini dan aku juga cuba meminta pandangannya mengenai perbincangan aku dengan Mak Ngah sebelum ini.

“Ish... Kau nak kahwin, tanya aku lak.” balasannya mengecewakan aku.

Malam itu aku menghantar Ash ke tempat parking kereta. Myvi merahnya kelihatan comel. Sesuai sungguh dengan dia.

”Wah... Cutenya kereta kau!” pujiku ikhlas.

”Tuan dia tak cute?” balasnya pula.

Aku sekadar mencebikkan bibir. Malas nak layan minah ni.

Ketika dia hendak memasuki keretanya, aku menarik tangannya perlahan.

“Take care!” sebaris pesananku mengiringi senyumannya.

“Sure. You too…” balasnya. Hatiku berdetak. Kenapa aku rasa perasaan aneh di hatiku ketika memandangnya saat itu. Rasa sayang... Ish, kenapa dengan aku ni? Mustahil untuk aku jatuh cinta pada dia kan? She is my best friend. What’s wrong with me?

Malam itu aku menghubungi Anis. Yes, I told her she will be my wife, my future. I love her right? Then, I will marry her. Malam itu aku tidur lena mengharapkan mimpi yang indah-indah.

No comments: